Rodzaje szkoleń
2023:
dla pracowników NFZ, którzy uczestniczą w prowadzeniu czynności sprawdzających, postępowaniach kontrolnych, monitorują: umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych, umowy na realizację recept, ordynację produktów refundowanych, są odpowiedzialni za kontrolę wewnętrzną lub audyt
- Moduł I - Wybrane zagadnienia z zakresu aktów prawnych z zakresu ochrony zdrowia mających zastosowanie w związku z postępowaniami kontrolnymi, czynnościami sprawdzającymi oraz monitorowania prowadzonymi przez Narodowy Fundusz Zdrowia trwający 5 dni i obejmujący poniższe tematy:
a. Podstawowe akty prawne mające zastosowanie w kontroli w zakresie uprawnień i norm kompetencyjnych kontrolerów NFZ, procedur kształtujących poszczególne etapy postępowania kontrolnego, ze szczególnym uwzględnieniem ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw, rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej;
b. Elementy wspólne oraz różnice w trybach kontroli oraz czynności sprawdzających;
c. Zasady realizacji uprawnień do składania środków odwoławczych od obydwu trybów postępowania;
d. Regulacje wewnętrzne dotyczące zasad prowadzenia trybu czynności sprawdzające - Zarządzenie nr 15/2023/DK Prezesa NFZ z dnia 26 stycznia 2023 r. w sprawie czynności sprawdzających zastępuje zarządzenie Nr 6/2020/DK Prezesa NFZ z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie czynności sprawdzających (ze zm.) oraz wynikające z niego zasady prowadzenia czynności sprawdzających przez Prezesa NFZ oraz Dyrektora OW NFZ;
e. Zasady przekształcania czynności sprawdzających w postępowania kontrolne, zdefiniowanie obszarów, które mogą być objęte czynnościami sprawdzającymi, uczestników systemu ochrony zdrowia wobec których możliwe jest przeprowadzenie czynności sprawdzających, różnice w zakresie rygorów prowadzenia czynności sprawdzających i kontroli, zakres dokumentów, które mogą być badane w ramach czynności sprawdzających, środki odwoławcze względem sankcji nałożonych w wyniku przeprowadzenia czynności sprawdzających.
f. Podstawy prawne, zasady oraz wymogi prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej, ze szczególnym uwzględnieniem zasad prowadzenia postępowania dowodowego, którego przedmiotem jest elektroniczna dokumentacji medyczna;
g. Zasady wystawiania i realizacji e-recept w szczególności zasady prowadzenia postępowania dowodowego, którego przedmiotem jest e-recepta, ze szczególnym uwzględnieniem rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów na realizację recept oraz ramowego wzoru umowy na realizację recept.
- Moduł II – Kompetencje psychospołeczne w postępowaniu kontrolnym trwający 4 dni i obejmujący poniższe tematy:
a. Asertywność i obrona przed manipulacją w zakresie relacji ze świadczeniodawcą, osobą uprawnioną, apteką;
b. Efektywna komunikacja interpersonalna w procesie kontroli w szczególności współpraca z trudnym świadczeniodawcą oraz nabycie umiejętności przekazywania negatywnych informacji;
c. Zarządzanie emocjami w pracy kontrolera oraz umiejętność radzenia sobie ze stresem;
d. Zarządzaniem zespołem, w tym zarządzanie organizacją pracy, delegowanie zadań, rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji;
e. Skuteczna komunikacja i wymiana informacji pomiędzy pracownikami NFZ;
f. Umiejętność obrony przyjętego stanowiska w kontroli /przeprowadzonych czynności sprawdzających;
g. Umiejętność komunikacji niekorzystnych dla drugiej strony informacji (przykładowo o nałożonych wysokich sankcjach finansowych).
- Moduł III – Kompetencje w prawidłowym formułowaniu wypowiedzi pisemnych w postępowaniu kontrolnym trwający 1 dzień obejmujący poniższe tematy obejmujący poniższe tematy:
a. Zasady prawidłowej pisowni w zakresie stawiania pytań, formułowania opisów stanu faktycznego oraz ocen;
b. Umiejętność komunikacji pisemnej z podmiotem kontrolowanym.
Testy sprawdzające.
2022:
dla pracowników NFZ związanych z korpusem kontrolerskim Funduszu
- Moduł I - Wybrane zagadnienia z zakresu aktów prawnych z zakresu ochrony zdrowia mających zastosowanie w związku z postępowaniami kontrolnymi prowadzonymi przez Narodowy Fundusz Zdrowia trwający 5 dni i obejmujący poniższe tematy:
- Podstawowe akty prawne mające zastosowanie w kontroli w zakresie uprawnień i norm kompetencyjnych kontrolerów NFZ, procedur kształtujących poszczególne etapy postępowania kontrolnego, ze szczególnym uwzględnieniem ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw, rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej;
- Prawa i obowiązki podmiotu kontrolowanego;
- Podstawy prawne, zasady oraz wymogi prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej, ze szczególnym uwzględnieniem zasad prowadzenia postępowania dowodowego, którego przedmiotem jest elektroniczna dokumentacji medyczna;
- Zasady wystawiania i realizacji e-recept w szczególności zasady prowadzenia postępowania dowodowego, którego przedmiotem jest e-recepta, ze szczególnym uwzględnieniem rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów na realizację recept oraz ramowego wzoru umowy na realizację recept
- Zasady stosowania ustawy Kodeks postępowania administracyjnego, w szczególności w zakresie wydawania decyzji administracyjnych i przepisów o doręczeniu oraz w ramach postępowań administracyjnych prowadzonych w następstwie przeprowadzonej kontroli.
- Moduł II – Kompetencje psychospołeczne w postępowaniu kontrolnym trwający 4 dni i obejmujący poniższe tematy:
- Asertywność i obrona przed manipulacją w zakresie relacji ze świadczeniodawcą, osobą uprawnioną, apteką;
- Efektywna komunikacja interpersonalna w procesie kontroli w szczególności współpraca z trudnym świadczeniodawcą oraz nabycie umiejętności przekazywania negatywnych informacji;
- Zarządzanie emocjami w pracy kontrolera oraz umiejętność radzenia sobie ze stresem
- Zarządzaniem zespołem, w tym zarządzanie organizacją pracy, delegowanie zadań, rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji, kierowanie zespołem rozproszonym, a także trudnym (nieznanym) zespołem;
- Umiejętność obrony przyjętego stanowiska w kontroli;
- Umiejętność komunikacji niekorzystnych dla drugiej strony informacji (przykładowo o nałożonych wysokich sankcjach finansowych).
Moduł III – Kompetencje w prawidłowym formułowaniu wypowiedzi pisemnych w postępowaniu kontrolnym trwający 1 dzień obejmujący poniższe tematy:
- Zasady prawidłowej pisowni w zakresie stawiania pytań, formułowania opisów stanu faktycznego oraz ocen;
- Umiejętność komunikacji pisemnej z podmiotem kontrolowanym.
- Testy sprawdzające.
dla pracowników MZ oraz podmiotów leczniczych, instytutów badawczych i innych jednostek, dla których podmiotem tworzącym jest Minister Zdrowia lub uczelnia medyczna:
- Moduł I - Wybrane zagadnienia z zakresu aktów prawnych mających zastosowanie w ochronie zdrowiatrwający 4 dni i obejmujący poniższe tematy:
- Rodzaje dokumentacji prowadzonej w podmiotach leczniczych udzielających świadczeń opieki zdrowotnej lub świadczących usługi farmaceutyczne, finansowanych ze środków publicznych;
- Gospodarka finansowa w podmiotach leczniczych;
- Programy restrukturyzacyjne i działania naprawcze;
- Rozwiązania kontrolne wynikające m.in. z ustawy o kontroli w administracji rządowej, ustawy o działalności leczniczej z perspektywy kontrolowanego i kontrolującego;
- Obowiązujące akty prawne odnoszące się do zagadnienia kontroli wewnętrznej;
- Przepisy prawa zamówień publicznych, w tym w aspekcie kontroli;
- Moduł II - Zagadnienia metodyczne z zakresu szeroko pojętego controllingu, kontroli trwający 2 dni i obejmujący poniższe tematy:
- Ogólne zasady controlingu;
- Postępowania kontrolne z perspektywy kontrolującego i kontrolowanego, wystąpienie pokontrolne;
- Problemy związane z realizacją procesu kontroli i najczęściej występujące błędy zarówno po stronie kontrolującego i kontrolowanego;
- Kontrola wewnętrzna – obowiązujące standardy i modele systemu kontroli wewnętrznej
w organizacji, teoretyczne i praktyczne elementy procesu planowania i prowadzenia kontroli wewnętrznej, umiejętność doboru właściwych metod i narzędzi planowania
i prowadzenia kontroli wewnętrznej;
- Zasady zachowania bezpieczeństwa podczas kontroli powadzonych w czasie zagrożenia epidemiologicznego;
- Interpretacja i ocena skuteczności podejmowanych działań naprawczych
i restrukturyzacyjnych;
- Moduł III – Kompetencje psychospołeczne i umiejętności miękkie trwający 2 dni
i obejmujący poniższe tematy:
- Skuteczna komunikacja;
- Budowanie relacji i dobrej atmosfery pracy w zespole;
- Budowanie relacji zewnętrznych;
- Zarządzanie emocjami;
- Reagowanie w sytuacjach konfliktowych, trudnych i stresujących;
- Radzenie sobie z próbami nacisku i manipulacją;
- Testy sprawdzające.
dla audytorów wewnętrznych i kadry zarządzającej podmiotów leczniczych, instytutów badawczych, dla których podmiotem tworzącym jest Minister Zdrowia oraz podmiotów leczniczych (szpitali klinicznych), dla których podmiotem tworzącym jest uczelnia medyczna:
- Moduł I - Wybrane zagadnienia z zakresu aktów prawnych mających zastosowanie
w ochronie zdrowia, w szczególności w zakresie opracowywania programów restrukturyzacyjnych podmiotów leczniczych, wdrażania działań naprawczych, prowadzenia działań z zakresu audytu wewnętrznego oraz wykorzystania narzędzi controllingowych przez podmioty leczniczetrwający 2 dni i obejmujący poniższe tematy:
- Podstawy organizacji i zarządzania (narzędzia zarządzania i ich wykorzystanie);
- Analiza finansowa podmiotów leczniczych;
- Źródła i sposoby finansowania podmiotów leczniczych;
- Rachunek kosztów;
- Kontrola zarządcza;
- Budżetowanie i controlling w ochronie zdrowia;
- Planowanie strategiczne;
- Restrukturyzacja podmiotów leczniczych;
- Plany naprawcze;
- Standardy kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego dla sektora finansów publicznych;
- Moduł II - Metodyka dotycząca opracowywania programów restrukturyzacyjnych
dla podmiotów leczniczych, wdrażania działań naprawczych, prowadzenia działań
z zakresu audytu wewnętrznego oraz wykorzystania narzędzi controllingowych przez podmioty lecznicze trwający 5 dni i obejmujący tematy wyszczególnione w module I (od strony praktycznej) oraz poniższe tematy:
- Podstawowe narzędzia i metody zarządzania w jednostkach ochrony zdrowia;
- Gospodarka finansowa w podmiotach leczniczych;
- Przygotowanie programu naprawczego, przykładowe działania naprawcze, szacowanie nakładów/kosztów oraz przewidywanych efektów działań naprawczych;
- Restrukturyzacja jednostek ochrony zdrowia – Plan restrukturyzacji dla podmiotu leczniczego;
- Controlling w ochronie zdrowia;
- Moduł III - Kompetencje psychospołeczne kadry zarządzającej i audytorów wewnętrznych trwający 2 dni i obejmujący poniższe tematy:
- Efektywna komunikacja i współpraca między kadrą zarządzająca a pracownikami,
w szczególności w sytuacji zmiany,
- Budowanie zaangażowania, odpowiedzialności i proaktywności pracowników;
- Zarządzanie efektywnością w zespole;
- Motywowanie pracowników;
- Radzenie sobie z próbami nacisku i manipulacją;
- Reagowanie w sytuacjach konfliktowych, trudnych i stresujących;
- Skuteczna praca zespołowa, zarządzanie efektywnością w zespole;
- Rola osoby kierującej zespołem;
- Testy sprawdzające.
- Poprzednia
- Następna
- Drukuj
- Powrót
- Wypowiedz się