W związku z trwającym konkursem nr POWR.05.03.00-IP.05-00-002/15 dot. kompetencji zamawianych, Departament Funduszy Europejskich publikuje listę odpowiedzi na pytania, które zostały zgłoszone od potencjalnych Projektodawców.
1. Czy konkurs kierowany jest wyłącznie do uczelni podległych Ministerstwu Zdrowia, czy też do wszystkich uczelni prowadzących kierunki pielęgniarstwo i/lub położnictwo?
Zgodnie z treścią regulaminu konkursu dot. kompetencji zamawianych o dofinansowanie mogą ubiegać się szkoły wyższe publiczne bądź niepubliczne, kształcące na kierunku pielęgniarstwo i/lub położnictwo, których jednostki spełniają w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie warunki jakie muszą spełniać jednostki organizacyjne uczelni aby prowadzić studia na kierunku pielęgniarstwo i/lub położnictwo na poziomie licencjata - zgodnie z wymogami określonymi w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym. W związku z powyższym podmiot chcący uzyskać dofinansowanie musi spełniać ww. kryteria oraz dodatkowe kryteria formalne i dostępu określone w regulaminie, tj.
•Wnioskodawcą projektu jest szkoła wyższa publiczna bądź niepubliczna, której jednostki spełniają w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie projektu warunki, jakie muszą spełniać jednostki organizacyjne uczelni, aby prowadzić studia na kierunku pielęgniarstwo i/lub położnictwo na poziomie licencjata - zgodnie z wymogami określonymi w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1435 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r., poz. 572 z późn. zm.).
•Wnioskodawcą projektu jest szkoła wyższa publiczna bądź niepubliczna nieposiadająca w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie projektu negatywnej oceny jakości kształcenia, dokonywanej przez Polską Komisję Akredytacyjną na żadnym z kierunków studiów prowadzonym w uczelni.
•Wnioskodawca w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie projektu musi posiadać co najmniej pozytywną ocenę Polskiej Komisji Akredytacyjnej na kierunku, o który ubiega się o dofinasowanie w ramach projektu (tj. pielęgniarstwo i/lub położnictwo) lub posiada akredytację Ministra Zdrowia wydaną na podstawie wniosku Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkół Pielęgniarek i Położnych.
•Wnioskodawcą projektu jest szkoła wyższa publiczna bądź niepubliczna, prowadząca najpóźniej od roku akademickiego 2012/2013 kształcenie stacjonarne na studiach pierwszego stopnia na kierunku pielęgniarstwo i/lub położnictwo i do momentu złożenia wniosku o dofinansowanie co najmniej 50 osób kształconych w uczelni w trybie stacjonarnym ukończyło kierunek pielęgniarstwo i/lub 30 osób położnictwo.
2. Czy można wnieść wkład własny w ramach kosztów pośrednich, tak było praktykowane w dotychczasowych konkursach?
Tak, wkład własny może być wnoszony w postaci kosztów pośrednich. Jednocześnie, należy zawrzeć we wniosku o dofinansowanie odpowiednie informacje w tym zakresie.
3. Czy uczelnia kształcąca pielęgniarki na kierunku pielęgniarstwo a nie będąca uczelnią medyczną może aplikować o środki z powyższego konkursu?
Tak, o dofinansowanie realizacji projektu w ramach konkursu dot. kompetencji zamawianych, mogą ubiegać się szkoły wyższe publiczne bądź niepubliczne, kształcące na kierunku pielęgniarstwo i/lub położnictwo, których jednostki spełniają w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie projektu warunki, jakie muszą spełniać jednostki organizacyjne uczelni, aby prowadzić studia na kierunku pielęgniarstwo i/lub położnictwo na poziomie licencjata - zgodnie z wymogami określonymi w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym.
Dodatkowo wnioskodawca powinien spełniać ogólne kryteria formalne i kryteria dostępu szczegółowo określone w rozdziale V regulaminu konkursu.
W związku z powyższym, jeżeli uczelnia spełnia ww. kryteria może ubiegać się
o dofinansowanie na realizację projektu.
4. Czy przy obliczaniu u Projektodawcy średniej liczby absolwentów na kierunku (poziom licencjata pielęgniarstwa) z ostatnich 3 lat przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu należy również wliczać do tej liczby absolwentów studiów pomostowych ?
Zgodnie z uwagą zawartą w regulaminie konkursu dot. kompetencji zamawianych (str. 11 oraz str. 53) do obliczenia średniej liczby absolwentów kierunków pielęgniarstwo i/lub położnictwo (licencjat) nie należy wliczać osób, które ukończyły studia tzw. „pomostowe" dla pielęgniarek i położnych.
5. Zgodnie z regulaminem ww. konkursu wymagany jest wkład własny w wysokości co najmniej 10% wartości projektu (s. 23 i 24 regulaminu). Czy ten wkład wymagany jest także od partnerów - podmiotów leczniczych, czy może być w całości wniesiony tylko przez Uczelnię?
Wkład własny może być wnoszony zarówno przez lidera jak i partnera projektu lub tylko przez jeden podmiot tworzący partnerstwo. Ważne jest aby w formularzu wniosku wskazać, które pozycje będą finansowane z wkładu własnego z doprecyzowaniem czy to wkład własny lidera czy partnera projektu.
6. Proszę o informację, czy 15 % absolwentów wskazane w kryterium "Podmioty lecznicze lub związki pracodawców branży ochrony zdrowia, z którymi zawierane jest partnerstwo, zapewniają zatrudnienie (na podstawie umowy o pracę) dla min. 15% absolwentów przez okres co najmniej 12 miesięcy od chwili zakończenia udziału w projekcie" dotyczy łącznego zatrudnienia przez wszystkie podmioty lecznicze będące partnerami w projekcie, czy każdy partner musi zatrudnić 15% spośród stażystów, których przyjmie. Jednocześnie proszę o wyjaśnienie, czy chodzi wyłącznie o absolwentów będących uczestnikami projektu (czyli 15% tej liczby), czy wszystkich absolwentów kierunku.
Uprzejmie informuję, iż chodzi o zatrudnienie łącznie 15% absolwentów, którzy ukończyli studia i brali udział w projekcie.
7. Czy Gdański Uniwersytet Medyczny będący organem założycielskim Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego może składać wniosek w ramach niniejszego konkursu w partnerstwie z Uniwersyteckim Szpitalem Klinicznym?
Zgodnie z zapisami regulaminu konkursu nie ma możliwości zawarcia partnerstwa w sytuacji, gdy jeden z podmiotów ma prawo powoływać lub odwoływać większość członków organu administracyjnego, zarządzającego lub nadzorczego drugiego podmiotu. Oznacza to że szpital kliniczny, którego dyrektor powoływany/odwoływany jest przez rektora uczelni (wnioskodawcę) - organu tworzącego podmiot leczniczy, nie może być partnerem projektu. Niemniej jednak praktyki mogą odbywać się
w podmiocie leczniczym, dla którego organem założycielskim jest uczelnia. Jednocześnie, nie zwalnia to uczelni z obowiązku zawarcia partnerstwa z innymi podmiotami.
8. Co należny dokładnie rozumieć w tym projekcie pod terminem zachowania trwałości projektu?
Program rozwojowy powinien być stałym elementem działalności uczelni i powinien trwale przyczyniać się do wzrostu zainteresowania kierunkiem pielęgniarstwo i/lub położnictwo.
W regulaminie przedmiotowego konkursu nie zawarto zapisów dotyczących spełniania trwałości projektu. W ramach przedmiotowego konkursu mamy do czynienia ze wsparciem tzw. "miękkim" - zajęcia dodatkowe, ponadprogramowe, program rozwojowy uczelni mający na celu podniesienie jakości studiów na wskazanych kierunkach. Nie wskazano, że trwałość projektu ma zostać utrzymana oraz nie zostało to wpisane jako kryterium podlegające ocenie. Ponadto, w ramach przedmiotowego konkursu nie można finansować zakupu środków trwałych ani objętych regułą cross-financingu, co do których zasada trwałości stricte się odnosi. W związku z powyższym tutaj zasada trwałości nie ma takiego zastosowania jak przy projektach twardych czy inwestycyjnych.
9. Czy projektem można objąć studentów z naboru 2018/2019, którzy zakończą kształcenie w roku akademickim 2020/2021? (wskaźniki - wzrost liczby absolwentów - w październiku 2021 roku). Konkretnie - chcę rozwiać wątpliwości czy zakończenie realizacji projektu powinno nastąpić w 2020 czy może 2023?
Tak, można objąć wsparciem rocznik 2018/2019. Jednocześnie, zgodnie
z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS i FS na lata 2014-2020, końcową datą kwalifikowalności wydatków jest 31 grudnia 2023 r.
10. Czy jako wkład własny wnioskodawca może rozliczyć wydatki związane z opracowaniem i wdrożeniem uczelnianego programu stypendialnego oraz ponadprogramowych praktyk - opracowane przez zespół dydaktyków metodyków z uczelni (osoby spoza zespołu zarządzającego projektem)?
Tak, wynagrodzenia osób odpowiedzialnych za opracowanie programu rozwojowego mogą stanowić wkład własny w projekcie.
11. Czy jako wkład własny wnioskodawca może rozliczyć wydatki związane z opracowaniem przez wnioskodawcę kryteriów wyboru opiekunów praktyk
- opracowane przez zespół dydaktyków / metodyków z uczelni (osoby spoza zespołu zarządzającego projektem)?
Tak, wynagrodzenie osoby sporządzającej kryteria mogą być wkładem własnym w projekcie.
12. Czy jako wkład własny wnioskodawca może rozliczyć wydatki związane z utrzymaniem sal u wnioskodawcy (uczelnia publiczna) oraz sal u partnera (np. szpital, klinika) przeznaczonych do odbywania praktyk ponadprogramowych?
Tak, koszt utrzymania sal dydaktycznych w których odbywają się praktyki może stanowić wkład własny w projekcie.
13. Czy wszyscy studenci zrekrutowani na 3 letnie studia na kierunku pielęgniarstwo ze wskazanych przez wnioskodawcę edycji - są zobligowani do przystąpienia do udziału w ww. projekcie, czy tylko studenci, którzy wyrażą chęć do udziału w projekcie?
Uczestnikiem projektu będzie student, który wyrazi zgodę na uczestnictwo w projekcie i będzie mógł być wykazany w bazie PEFS.
14. Czy wpis do bazy PEFS będzie obligatoryjny dla wszystkich studentów biorących udział w projekcie oraz dla opiekunów praktyk?
Uczestnikiem projektu będzie student korzystający z oferty programu rozwojowego oferowanego przez uczelnię. Jednocześnie, każdy uczestnik projektu musi być wpisany do bazy PEFS. Opiekun praktyk będzie wchodził w skład personelu projektu i powinien zostać wpisany do bazy personelu w systemie SL 2014, zgodnie z instrukcją zawartą w Podręczniku dla Beneficjenta SL 2014 z 23.11.2015 r.
15. Jakie dokumenty będą obligatoryjne dla uczestników ww. projektu (umowa z uczestnikiem, deklaracja, oświadczenie, inne) ?
Uczestnik projektu powinien podpisać załącznik nr 7 do umowy Oświadczenie uczestnika projektu. Ponadto, należy uwzględnić zapisy Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie warunków gromadzenia i przekazywania danych w postaci elektronicznej na lata 2014-2020. Wnioskodawca może określić również inne dokumenty, jakie będzie musiał podpisać uczestnik projektu.
16. Czy w przypadku rezygnacji z udziału w projekcie lub rezygnacji ze studiów na kierunku np. pielęgniarstwo - uczestnik zobowiązany będzie do zwrotu określonej kwoty dofinansowania (w całości, procencie, innej formie)?
Wydatki ponoszone w stosunku do uczestników projektu są wydatkami kwalifikowalnymi.
W przypadku rezygnacji z udziału w projekcie z przyczyn nielosowych, leżących po stronie uczestnika, wydatki będą uznane za niekwalifikowalne i nie będą rozliczone we wniosku o płatność.
17. Czy do wymaganego wskaźnika dot. wzrostu liczby absolwentów kierunku pielęgniarstwo o min. 25% - wnioskodawca powinien brać pod uwagę liczbę absolwentów danej 3 letniej edycji, czy liczbę absolwentów - uczestników projektu (którzy wyrazili zgodę na udział w projekcie oraz których dane będą zgromadzone w bazie PEFS) ?
Przy obliczaniu wskaźnika dotyczącego wzrostu liczby absolwentów o min. 25% należy uwzględnić liczbę studentów, którzy ukończyli pełną edycję studiów na danym kierunku.
18. Czy w związku z ukazaniem się Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 7 września 2015 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej, możliwa jest kwalifikowalność dodatków do wynagrodzeń do wysokości 80% wynagrodzenia podstawowego wraz ze składnikami wynagrodzenia, a nie jak jest przewidziane do 40% z zastrzeżeniem, że przekroczenie tego limitu może wynikać wyłącznie z aktów prawa powszechnie obowiązującego ?
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków dodatki do wynagrodzeń są kwalifikowalne do wysokości 40% wynagrodzenia podstawowego.
19. W jaki sposób powinna być przeprowadzona procedura wyboru partnera do projektu spośród podmiotów leczniczych sektora finansów publicznych ?
Co do zasady przy wyborze partnerów do projektu należy stosować przepisy ustawy z dnia 11.07.2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020, wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków oraz zapisów SZOOP. Niemniej jednak uczelnia publiczna, która chce pozyskać partnera z sektora finansów publicznych powinna brać pod uwagę podmioty z którymi już współpracowała, ta współpraca była efektywna i bezproblemowa. Wybór takiego partnera może zostać poprzedzony rozmowami obustronnymi, w efekcie których zostanie podpisana umowa partnerska albo list intencyjny wyrażający wolę współpracy obu podmiotów. Oczywiście w ramach przedmiotowego konkursu należy dostarczyć kopię umowy partnerskiej wraz z wnioskiem o dofinansowanie.
20. Czy dla wszystkich wnioskodawców obowiązuje jeden obligatoryjny wzór umowy z partnerem?
Nie ma jednego wzoru. Umowę sporządzają miedzy sobą lider i partner projektu.
21. Kto wypłaca wynagrodzenie pielęgniarce, która jest opiekunem praktyk u partnera (czy pieniądze przesyłane są na konto partnera i partner wypłaca, czy Uczelnia wypłaca)?
Kwestie podziału środków w ramach projektu partnerskiego powinna regulować umowa partnerska. Jeżeli opiekun praktyk jest pracownikiem podmiotu leczniczego (partnera projektu) to w ramach umowy partnerskiej partner może otrzymać cześć środków na realizację zadań w ramach projektu i finansować wynagrodzenie opiekuna praktyk, przy czym w budżecie projektu będzie to koszt bezpośredni dotyczący prowadzenia praktyk dla studentów.
22. Z kim zawiera umowę pielęgniarka będąca opiekunem praktyk- z uczelnią czy z partnerem, u którego zajęcia są realizowane?
Jeśli opiekunem praktyk jest pracownik partnera to może otrzymać dodatkowe wynagrodzenie w wysokości max. 40% podstawowego wynagrodzenia. Wynagrodzenie wypłacane jest przez partnera.
23. Czy opiekunem praktyk może być pielęgniarka zatrudniona u partnera jeżeli zatrudniona jest na umowę o pracę i ma w miesiącu więcej godz. niż 1 etat (1,5 etatu)?
Przy zatrudnianiu personelu do projektu a będzie nim również opiekun praktyk, należy mieć na uwadze zapisy Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków, dotyczące kosztów związanych z angażowaniem personelu (pkt. 2.2 regulaminu konkursu).
24. Z kim student zawiera -umowę na realizacje staży, praktyk czy z uczelnią, czy ze szpitalem (partnerem)? Kto rozlicza studentów uczelnia czy partner? Partnerzy są niechętni, żeby brać na siebie wypłacanie studentom wynagrodzenia za praktyki?
Student powinien zawrzeć umowę o staż/praktykę z podmiotem udzielającym stażu/praktyki, natomiast odpłatność za odbycie praktyk dla studenta ponosić może uczelnia lub partner, przy czym te kwestie powinna regulować umowa partnerska.
25. Czy podmiot leczniczy może być partnerem dla dwóch różnych uczelni?
Co do zasady regulamin konkursu nie wyklucza zawarcia umowy partnerskiej z podmiotem będącym partnerem innej uczelni, niemniej jednak należy mieć na uwadze czy w takiej sytuacji ten partner spełni kryteria dostępu określone w regulaminie konkursu, np. zapewnienie wszystkim studentom praktyk w ramach projektu.
26. Jak rozliczyć koszty, które ponosi podmiot leczniczy z tytułu przyjmowania studenta na praktyki (zużycie wody, rękawiczek i tym podobne)?
Koszty partnera powinny zostać ujęte w ramach kosztów bezpośrednich związanych prowadzeniem praktyk.
27. Czy przewidziane jest wynagrodzenie dla opiekuna praktyk z ramienia uczelni - (zawsze taki opiekun jest - merytoryczno-dydaktyczny- nauczyciel z danej specjalności zatrudniony na uczelni)? Praktyki obowiązkowe realizuje się w obrębie 13 specjalności- np. pielęgniarstwo chirurgiczne, internistyczne itp.?
Wynagrodzenie opiekuna z ramienia uczelni (zgodnie ze standardem kształcenia) jest kwalifikowalne w ramach projektu.
28. Kto ponosi koszty ubezpieczenia studentów w zakresie narażenia na ekspozycje zawodową, czy też OC?
Jeżeli kwestia ubezpieczenia w zakresie ekspozycji zawodowej lub OC jest uregulowana w zapisach danej uczelni, jest to koszt kwalifikowalny w ramach projektu. W takim przypadku będzie to koszt uczelni.
29. Czy można dobierać partnerów w zależności od potrzeb w trakcie realizacji projektu? (przyjęcie więcej studentów- czy ewentualna rezygnacja partnera). Jeżeli partner wycofa się z projektu jakie są konsekwencje, kto ponosi koszty tych konsekwencji?
Zgodnie z zasadami partnerstwa, jeśli partner wycofa się z realizacji projektu to można wybrać innego partnera. Niemniej jednak, niezależnie od podziału zadań i obowiązków w ramach partnerstwa odpowiedzialność za prawidłową realizację projektu ponosi lider partnerstwa jako strona umowy o dofinansowanie.
30. Czy projektem mogą być objęte tylko pielęgniarki? Czy wymagane w ramach projektu wskaźniki np. 15% które uzyskają zatrudnienie liczone jest osobno dla pielęgniarek i osobno dla położnych czy też jest to wskaźnik dla całości? Czy może być więcej niż jeden partner w projekcie i czy musi wnieść wymagany wkład własny (10%)?
Uczestnikami projektu są studenci kierunku pielęgniarstwo i/lub położnictwo.
W ramach projektu można wybrać kierunek studiów jaki chcą Państwo objąć wsparciem, tzn. albo tylko kierunek pielęgniarstwo albo tylko położnictwo, lub obydwa kierunki studiów jeśli na nich Państwo kształcą. W związku z powyższym, jeśli obejmą Państwo wsparciem na przykład kierunek pielęgniarstwo, to w ramach wskaźnika zatrudnienia min. 15% absolwentów należy brać pod uwagę absolwentów kierunku pielęgniarstwo.
W regulaminie konkursu nie określono liczby partnerów, z którymi można zawiązać partnerstwo. Ważne, aby wybrać partnerów zgodnie ze wskazanymi zasadami partnerstwa oraz aby partnerzy mieli potencjał do spełnienia kryteriów dostępu (zapewnienie praktyk i zatrudnienia). Partner może ale nie musi wnosić wkładu własnego do projektu.
31. Czy studenci odbywający staż podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym: emerytalnemu, rentowemu i wypadkowemu oraz ubezpieczeniu społecznemu?
Zgodnie z treścią ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 121) do płatników składek zalicza się inne niż powiatowe urzędy pracy podmioty kierujące - w stosunku do osób pobierających stypendium w okresie szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego - którymi są: jednostki naukowe, a także podmioty korzystające z publicznych środków wspólnotowych i publicznych środków krajowych na podstawie umowy o dofinansowanie projektu albo decyzji, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2014 r. poz. 1448 i 1856) albo ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2014 r. poz. 1649).
Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym:
Zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są: osobami pobierającymi stypendium w okresie odbywania szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego dorosłych, na które zostały skierowane przez inne niż powiatowy urząd pracy podmioty kierujące na szkolenie, staż lub przygotowanie zawodowe dorosłych (pkt 9a). Jak natomiast wskazuje art. 9 ust. 6a tej ustawy, osoby, te obowiązkowo podlegają ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli nie mają innych tytułów rodzących obowiązek ubezpieczeń społecznych.
Zgodnie natomiast z treścią art. 12 ust. 1 obowiązkowo ubezpieczeniu wypadkowemu podlegają osoby podlegające ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.
Ustawa nie przewiduje w tym przypadku objęcia ubezpieczeniem chorobowym - zarówno dobrowolnym jak i obowiązkowym.
Jak wskazuje art. 16 ust. 9a. Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób pobierających stypendium w okresie szkolenia, stażu i przygotowania zawodowego, kierowanych przez podmioty inne niż powiatowe urzędy pracy, finansują w całości, z własnych środków, podmioty kierujące.
Zważyć należy, że ustawa o z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wskazuje w art. 9, że do tzw. okresów nieskładkowych zalicza się okres - nauki w szkole wyższej na jednym kierunku, pod warunkiem ukończenia tej nauki, w wymiarze określonym w programie studiów.
W związku z faktem, iż powyższy staż nie jest ujęty w programie studiów nie będzie możliwe zaliczenie go to tzw. okresu nieskładkowego.
32. Czy uczestnik projektu w ciągu czterech semestrów może korzystać zarówno ze stażu jak i praktyk?
Uczestnik projektu może skorzystać z takich form wsparcia, jakie zaoferuje mu stworzony program rozwojowy, niemniej jednak uczestnik może ale nie musi brać udziału we wszystkich formach wsparcia objętych programem rozwojowym.
33. Wartość miesięcznego stypendium w kwocie 660 zł jest kwotą netto czy brutto?
Wskazana wartość miesięcznego stypendium jest kwotą brutto.
34. Jak należy, dla celów praktyk ponadprogramowych, rozumieć placówki opieki długoterminowej? Czy także w zakładzie opiekuńczo-leczniczym; w zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym; w zakładzie rehabilitacji leczniczej, domu pomocy społecznej dla przewlekle chorych i innych ?
W ramach przedmiotowego konkursu placówki opieki długoterminowej należy rozumieć jako zakłady opiekuńczo - lecznicze, zakłady pielęgnacyjno - opiekuńcze.
35. Czy zwroty kosztów przejazdu i zakwaterowania (dla studentów mieszkających poza miejscem odbywania praktyki) dotyczą praktyk obowiązkowych czy ponadprogramowych?
Zwrot kosztów dojazdów możliwy jest dla uczestników projektu odbywających praktyki obowiązkowe, jak i ponadprogramowe w ramach projektu.
36. Czy wynagrodzenie związane z odbywaniem praktyk ponadprogramowych przez studentów należy się oprócz opiekuna z zakładu pracy (pielęgniarce), również studentowi i opiekunowi praktyk/nauczycielowi z ramienia uczelni ?
Tak, wynagrodzenie za odbywanie praktyk należy się studentowi - uczestnikowi projektu, opiekunowi praktyk z ramienia podmiotu, w którym te praktyki się odbywają oraz opiekunowi dydaktycznemu z ramienia uczelni.
37. Czy należy/można zróżnicować wysokość stypendium (maksymalnie 660 zł) w zależności od średniej uzyskanej w danym roku akademickim przez studenta i czy można uwzględnić inne kryteria dodatkowe?
Tego rodzaju kwestie powinny być uregulowane w programie rozwojowym stworzonym przez poszczególne uczelnie.
38. Czy w przypadku niewywiązania się z wymagań programu (nieuzyskania 25% wzrostu liczby absolwentów) uczelnia musi zwrócić całość dofinansowania czy inną i jaką sumę?
Zgodnie z Wytycznym w zakresie kwalifikowalności wydatków (...) projekt rozliczany jest na etapie końcowego wniosku o płatność pod względem finansowym proporcjonalnie do stopnia osiągnięcia założeń merytorycznych określonych we wniosku o dofinansowanie projektu, co jest określane jako reguła proporcjonalności. Zgodnie z tą regułą, w przypadku niespełnienia kryterium, właściwa instytucja będąca stroną umowy może uznać wszystkie lub odpowiednia część wydatków dotychczas rozliczonych w ramach projektu za niekwalifikowalne. Reguła proporcjonalności weryfikowana jest na zakończenie realizacji projektu na etapie weryfikacji końcowego wniosku o płatność.
39. Jakie są konsekwencje nie wywiązania się partnera z warunku zatrudnienia 15% studentów odbywających praktyki ponadprogramowe w ramach realizacji programu?
Niezależnie od podziału zadań i obowiązków w ramach partnerstwa odpowiedzialność za prawidłową realizację projektu ponosi lider partnerstwa jako strona umowy o dofinansowanie. Jeżeli w trakcie realizacji projektu wystąpią problemu po stronie partnera lub zrezygnuje on z tej funkcji, to można wyłonić nowego partnera w celu realizacji zadań projektowych. Ponadto, prawa i obowiązki lidera i partnera w ramach projektu oraz wszelkie inne kwestie dotyczące współpracy powinna regulować umowa partnerska.
40. Czy dobór partnerów do programu powinien/musi uwzględniać podmioty lecznicze w całej Polsce czy w regionie (małopolska)?
Nie ma ograniczeń co do wyboru partnerów, niemniej jednak należy mieć na uwadze spełnienie kryteriów dostępu oraz premiujących (wskazanie województw w których występuje najniższy wskaźnik pod względem liczby pielęgniarek przypadającej na 1 tys. mieszkańców - premia punktowa 10 pkt.)
41. Czy programem stypendialnym/projektem można objąć studentów II i III roku w roku akademickim 2016/17 (tj. studentów rozpoczynających studia w roku 2014/15 i 2015/16) jeżeli przewidywana liczba absolwentów gwarantowałaby wzrost o 25% liczby absolwentów w stosunku średniej liczby absolwentów z poprzednich 3 lat?
Tak, istnieje możliwość objęcia wsparciem również studentów już kształcących się na kierunku pielęgniarstwo i położnictwo.
42. Jesteśmy podmiotem publicznym, naszym potencjalnym partnerem w projekcie jest Wojewódzki Szpital Zespolony Sp. z o.o. Szpital ten jest jednoosobową spółką prawa handlowego z udziałami w 100 % samorządu województwa. Czy możemy -mając na uwadze ustawę wdrożeniową - zawrzeć porozumienie [dwa podmioty publiczne] czy musimy zawrzeć umowę partnerską [podmiot publiczny+ podmiot komercyjny] z procedurą przeprowadzenia procedury wyboru partnera [w tym samo ogłoszenie - 21 dni]?
Jak wynika z treści art. 33 ustawy wdrożeniowej, porozumienie lub umowa partnerska to dobrowolna forma współpracy pomiędzy władzami publicznymi a podmiotami prywatnymi, podjęta w celu realizacji jakichś zadań publicznych, realizowana ze wspólnych środków, pod wspólnym kierownictwem oraz na wspólne ryzyko. Istotną cechą takiego porozumienia lub umowy partnerskiej, jest współdziałanie podmiotu publicznego, będącego jednostką sektora finansów publicznych albo inną wymienioną w ustawie o partnerstwie publicznoprawnym, z podmiotem prywatnym.
Jak wskazuje ust. 2, podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.), dokonuje wyboru partnerów spoza sektora finansów publicznych z zachowaniem zasady przejrzystości i równego traktowania podmiotów. Podmiot ten, dokonując wyboru, jest obowiązany w szczególności do:
1) ogłoszenia otwartego naboru partnerów na swojej stronie internetowej wraz ze wskazaniem co najmniej 21-dniowego terminu na zgłaszanie się partnerów;
2) uwzględnienia przy wyborze partnerów: zgodności działania potencjalnego partnera z celami partnerstwa, deklarowanego wkładu potencjalnego partnera w realizację celu partnerstwa, doświadczenia w realizacji projektów o podobnym charakterze;
3) podania do publicznej wiadomości na swojej stronie internetowej informacji o podmiotach wybranych do pełnienia funkcji partnera.
Dlatego też uprawniony podmiot spełniający warunki określone w art. 3 ust. 1 PZP może dokonać wyboru partnerów spoza sektora finansów publicznych , jednakże w tym przypadku ustawodawca wprowadza istotne ograniczenie polegające na obowiązku przeprowadzenia procedury wskazanej w art. 33 ust. 2.
Do podmiotów zaliczanych zgodnie z treścią art. 9 ustawy o finansach publicznych do sektora finansów publicznych należą:
1) organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
2) jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
3) jednostki budżetowe;
4) samorządowe zakłady budżetowe;
5) agencje wykonawcze;
6) instytucje gospodarki budżetowej;
7) państwowe fundusze celowe;
8) Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
9) Narodowy Fundusz Zdrowia;
10) samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
11) uczelnie publiczne;
12) Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
13) państwowe i samorządowe instytucje kultury;
14) inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.
Szpital Zespolony Sp. z o.o. jest podmiotem leczniczym - przedsiębiorcą, nie jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej. Nie należy do sektora finansów publicznych.
43. Jako element Programu rozwojowego, znajduje się następujący wymóg, dotyczący programu stypendialnego: „z programu stypendialnego może korzystać maksymalnie 50% studentów na danym roku kształcenia, którzy w poprzednim roku kształcenia otrzymali najlepsze wyniki w nauce". Wątpliwość nasza jest taka, czy jeżeli na danym roku, część studentów będzie uczestnikami Projektu, a część będzie studiować poza Projektem, to czy wskazane 50% studentów dotyczy wszystkich studentów na roku, czy tylko studentów uczestniczących w Projekcie ?
Ww. kryterium należy odnieść do wszystkich studentów na danym roku, a nie tylko do uczestników projektu. Potencjalnymi uczestnikami projektu są wszyscy studenci, a projekt ma na celu uatrakcyjnienie kształcenia na kierunku pielęgniarstwo i położnictwo, dlatego też działania projektowe należy odnosić do szerszej perspektywy niż tylko do osób bezpośrednio korzystających ze wsparcia.
44. Czy dopuszczalna w ramach projektu jest sytuacja, że część studentów na roku studiów będzie uczestnikami Projektu, a część będzie studiować poza Projektem?
Tak, taka sytuacja jest dopuszczalna. Niemniej jednak nabór do projektu powinien być otwarty i oparty na obiektywnych kryteriach. Warunki przystąpienia do projektu nie mogą mieć charakteru dyskryminującego.
44. Drugi wymóg dotyczy dostosowania jakości warunków i zasad odbywania obowiązkowych praktyk do wymogów Europejskiej Ramy Jakości Praktyk i Staży (Zalecenie Rady pn. "Quality Framework for Traineeships", zgodnie z którym w ramach projektu mogą być finansowe takie działania jak: zastąpienie zasady bezpłatnych praktyk i staży odpłatnymi, finansowanie wynagrodzenie opiekuna staży/praktyk w wysokości max. 40% jego podstawowego wynagrodzenia - pytanie nasze jest czy wymóg „zastąpienie zasady bezpłatnych praktyk i staży odpłatnymi" należy traktować jako obowiązkowy, gdyż z jednej strony znajduje się tam informacja (str. 17 i 56 regulaminu), że „wymienione powyżej elementy programów rozwojowych są ich obligatoryjną częścią", a z drugiej strony w wymogach jest sformułowanie: „mogą być finansowe takie działania jak: „zastąpienie zasady bezpłatnych praktyk i staży odpłatnymi", co wskazuje na fakultatywny charakter tych wymogów. Ponadto czy sformułowanie „zastąpienie zasady bezpłatnych praktyk i staży odpłatnymi", należy rozumieć, za przyjęcie tej zasady w Uczelni co do wszystkich studentów pielęgniarstwa, czy tylko w stosunku do uczestników ww. projektu ?
Wymogiem jest, aby program rozwojowy przewidywał poprawę jakości i zasad odbywania praktyk. To Uczelnia projektuje sposób dostosowania programu praktyk do Europejskich Ram Jakości Praktyk i Staży. Wpisanie wprost w kryterium dostępu możliwości realizacji płatnych praktyk i staży, czy też możliwości wynagradzania opiekuna praktyk ma na celu ukierunkowanie planowanego wsparcia. Nie jest to katalog obligatoryjny, a tym bardziej zamknięty. Projektodawcy jest zobowiązany do pogłębionej analizy potrzeb w zakresie poprawy jakości odbywania praktyk i odpowiedniego doboru narzędzi poprawy jakości kształcenia praktycznego.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, że ze środków projektowych Uczelnia może finansować praktyki tylko i wyłącznie uczestnikom projektu.
45. Czy każdy student, który będzie uczestniczył w projekcie powinien korzystać zarówno z zajęć dodatkowych, jak i praktyk ponadwymiarowych, czy dodatkowych staży, czy może sobie wybrać niektóre z form oferowanych w ramach programu rozwojowego ?
Program rozwojowy musi zawierać wszystkie elementy wskazane w kryteriach, tzn. musi zawierać możliwość:
• finasowania programu stypendialnego,
• finansowania dodatkowych zajęcia wykraczających poza standardowy program kształcenia,
• finansowania poprawy warunków odbywania praktyk obowiązkowych i ponadprogramowych,
• finansowania zwrotu kosztów dojazdu na miejsce odbywania praktyk.
Program może zawierać również inne elementy, jeśli będą one służyły poprawie jakości kształcenia i będą zgodne z celami projektu i PO WER.
Powyższe oznacza, że program rozwojowy musi dawać studentom określone MOŻLIWOŚCI wsparcia. Projektodawca jest zobowiązany do osiągniecia celów projektu i POWER przy wykorzystaniu określonego (ale niezamkniętego) katalogu narzędzi. Do decyzji Projektodawcy należy, czy przewidzi możliwość skorzystania przez studenta ze wszystkich działań, czy tylko z części. WAŻNE natomiast jest, aby zasady i ścieżki wsparcia były zaprojektowane już na etapie wniosku o dofinansowanie, a zasady udziału w poszczególnych formach wsparcia były przejrzyste i nie miały charakteru dyskryminującego.
Trafność doboru metod wsparcia jest jednym z elementów oceny merytorycznej. Niemniej jednak zalecamy umożliwienie studentom korzystanie z jak najszerszej oferty projektu.
46. Czy projekt możemy zaplanować dla grupy ponad 25% średniej liczby absolwentów z ostatnich 3lat - np. wskaźnik ten wynosi 50 studentów a Uczelnia planuje projekt dla 80 studentów?
Ogólną liczbę osób objętych wsparcie określa Wnioskodawca. Projekt może zakładać, że wparciem objętych będzie 80 osób pod warunkiem, że jest to niezbędne do podniesienia wskaźnika liczby absolwentów kierunków pielęgniarstwo i/lub położnictwo (licencjat). Program rozwoju musi przyczynić się do wzrostu o min. 25% liczby absolwentów kierunków pielęgniarstwa i/lub położnictwa u Projektodawcy w stosunku do średniej liczby absolwentów tych kierunków (poziom licencjata pielęgniarstwa/położnictwa) z ostatnich 3 lat przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu.
47. Wątpliwość budzi również w jaki sposób obliczyć wskaźnik 15 % zatrudnienia - czy dotyczy on 15% ze wszystkich absolwentów, którzy ukończyli dany tok studiów, czy dotyczy to studentów, którzy brali udział w projekcie.
Wskaźnik 15% zatrudnienia należy odnosić do absolwentów, którzy brali udział w projekcie, na co wskazuje wprost brzmienie wskaźnika:
Podmioty lecznicze lub związki pracodawców branży ochrony zdrowia, z którymi zawierane jest partnerstwo, zapewniają zatrudnienie (na podstawie umowy o pracę) dla min. 15% absolwentów przez okres co najmniej 12 miesięcy od chwili zakończenia udziału w projekcie. Jednocześnie zatrudnienie nowych pielęgniarek i położnych (absolwentów uczelni, z którą została podpisana umowa partnerska) nie może spowodować zmniejszenia wskaźnika zatrudnienia w odniesieniu do danych z ostatnich trzech lat.
48. Czy możemy realizować praktyki obowiązkowe dla grupy studentów będących w projekcie zgodnie Europejskiej Ramy Jakości Praktyk i Staży (w ramach projektu będą finansowe takie działania jak: zastąpienie zasady bezpłatnych praktyk i staży odpłatnymi, finansowanie wynagrodzenie opiekuna) w podmiotach leczniczych, którzy nie są w partnerem w projekcie.
Praktyki muszą się odbywać w podmiotach leczniczych, które są partnerem projektu (w takiej sytuacji koszty praktyk są częścią budżetu partnera) lub w podmiotach leczniczych dla których Wnioskodawca jest organem założycielskim (w takiej sytuacji koszty praktyk są częścią budżetu lidera partnerstwa -szkoły wyższej).
- Poprzednia
- Następna
- Drukuj
- Powrót
- Wypowiedz się